Eksperimentet
 
 
 
 
Skibet bygges på grundlag af den viden som findes om oldtidens fartøjer, men da der ikke findes konkrete fund af bronzealderskibe, vil vi konstruere sandsynlige løsninger fra andre nærliggende byggetraditioner.
 
Den løbende diskussion har gennem mange år været hvorvidt det er skindbåde eller træbåde som helleristningerne illustrerer. Vi tager udgangspunkt i bygningen af en skind/læderbetrukken båd.
 
Kun gennem “eksperimenterende arkæologi” kan vi finde svar, som er sandsynlige, når vores grundmateriale er så sparsomt. Vi er derfor ikke underkastet en særlig byggekonstruktion og materialebrug. Styrken er at arbejde i den ånd, som synes at afspejle sig i de fund som er foretaget og i den tids natur som afspejlede sig i det håndværksmæssige grundmateriale.
 
Det er hævet over enhver tvivl at den håndværksmssige kunnen og forståelsen for at udnytte materialernes muligheder maksimalt var tilstede i alle udformningernes detaljer. Det afspejler sig i solvognens håndværk og i andre fundne genstande fra den tid.
 
Byggeleder og initiativtager er Svend Ulstrup, som har bygget skindbåde gennem 25 år. Disse fartøjer har primært været kajakker, men sidste år byggede han en 10 m. lang østgrønlandsk Umiaq med grønlandske deltagere.
Han har bygget kanoer efter barkprincippet og studeret bygning af nordvestkystindianernes “dug-out kanoer” i udhulede cedertræsstammer.
Til daglig underviser han i natur-og friluftsliv på Naturlivsskolen og på forskellige højere læreranstalter.
 
Selve skibet bygges med håndværktøj og i skibets konstruktion anvendes hverken lim, søm eller skruer. Som en begrænsning har vi valgt at benytte kraftigt hørdug som erstatning for skind/læder, da der eller ville medgå op til 100 oksehuder. Vi tillader os også at fælde og opskære træ i skoven med motorsav.
 
Gennem Odsherred Statsskovdistrikt har vi fået stillet faglig ekspertice til rådighed. Det lykkedes os at finde alle de ønskede træsorter, så vi kommer så tæt på de dengang anvendte træmaterialer. Vi bruger el som de to langsgående bord i bunden ( mange udhulede eger fra stenalderen var i el). Som de øvrige bord bruger vi lind som det lykkedes at opspore på skovdistriktet. Tofte-spantesystemet, som er en enhed i sig selv, udføres i ask og lind. Rælingen laves af el og ask og hvor stævnene svinger op bruger vi elm.
 
Vi vurderer i et vist omfang også at bruge poppel, pil og eg, men kun hvor vi ikke kan anvende de andre lette og stærke træsorter.
 
Projektet har engageret en smed til at medvirke til at støbe og smede i bronze, så vi kan afprøve dette metal som værktøjsmateriale. Forskningen har ikke haft tiltro til bronzen som brug for bearbejdning af træ. Vi har imidlertid allerede lavet forsøg med bronzeværktøj, som viser sig bedre egnet end vi havde troet.
 
 
 
 
 
1. februar 2007
Skibskonstruktionen