Skippertag der rykkede i udviklingen af skibet.

svøbene

Endnu en dag med varme og sol holdt humøret højt hos Jesper, Thomas, Anne-Marie, Ib, Stig, Henrik, Frits og Hans som var dagens hjælpere. Og der blev foretaget et skippertag der rykkede i udviklingen af skibet.

Snart er alle svøbene bundet mellem stævnenderne. Der er 42 svøb som er surret godt fast så bordlægningen ligger fast for de mange fødder der senere skal gå rundt i skibet. Der har været mange tanker omkring montering af tofterælinger ( de som ligger under tofterne gennem hele fartøjet) og så de egentlige rælinger. Hvordan skal de monteres så de sikrer styrke og fleksibilitet?

De bliver henholdsvis surret så de fjedrer og dyvlet så de låses i punkter.

Stævnene og deres montering er en problemstilling for sig. Hans Hedegaard er tømrer og har bygget både tidligere og er en god sparringspartner når det gælder konstruktioner og deres styrkeforhold.

Vores stævn er stadig tung og når der også skal monteres hestehoveder foran og agter bliver det en stor vægt på højtsvævende punkter og en meget lille betydningsløs bæreflade mod vandet. Vi kunne have anvendt en lang planke i bunden, som kunne have haft den nødvendige styrke og stivhed. Det var også vores plan at vi skulle have brugt rødel som bundplanken, men det lykkedes os ikke at få dette materiale i tide.

Lind har vist sig rimeligt godt at bøje til former som vi nu har brugt dem som svøb. De bøjer fint ved dampning når træet er halvtørt. helt tørt lind er for sprødt at bøje. Interessant nok bøjer lind præcist som cedertræsorter. Det kan strække sig, men kan næste ikke “stukke” sig. Det vil sige at ydersiden bøjer og strækker sig men indersiden af en kurve nærmest knækker sammen i små led.

Nu genstår de sidste svøb samt bordlægning og stævne i enderne - og - nå ja, alle de små detaljer og hængepartier som tager godt med tid.

0 Kommentarer til “Skippertag der rykkede i udviklingen af skibet.”


  1. Ingen kommentarer

Skriv en kommentar

Du skal login for at skrive en kommentar.